Skip navigation

Idąc dzisiaj do pracy, obok piekarni, spotkałem starego znajomego, Michała, członka orkiestry Vita Activa. Była to instytucja, w której przyszło mi fotografować chyba najbardziej zdeterminowanych w swoim dążeniu do celu ludzi. Nie ma się im zresztą co dziwić, aby zostać muzykiem musieli najpierw pokonać największą przeszkodę jaką można sobie wyobrazić. Swoje ciało i umysł.

Ikoną tej walki stała się dla mnie Gosia. Pierwszy raz została sfotografowana, pod koniec próby w siedzibie orkiestry. Skręcona, wisząca nad cymbałami, starała się uderzyć w nie pałeczkami. O graniu czegokolwiek nie było mowy. Ale o poddaniu się też nie. Postanowiła zagrać partię solową w IX Symfonii Beethovena, wstęp do Ody do Wolności, hymnu Zjednoczonej Europy. Gosia cierpi na porażenie mózgowe. Nie ma władzy nad swoim ciałem, nie jest nawet w stanie umyć samodzielnie zębów. Pozornie.

Mniej więcej w połowie koncertu Orkiestry w Toruniu, skierowałem aparat na zebraną w sali publiczność. W tym czasie muzycy zaczynali grać kolejny utwór. Nagle, w wizjerze aparatu zauważyłem, że ludzie z niedowierzaniem przyglądają się temu co dzieje się na scenie. Wstają by zrobić zdjęcie, szturchają się na wzajem albo kiwają głową. W Orkiestrze grali również muzycy profesjonalni, więc niezwracając uwagi na to co było grane sądziłem, że to właśnie oni przejeli na chwilę prym. Zaczynała się IX Symfonia.

Trzeba było roku, żeby Gosia pokonała własną ułomność, Nie umiem sobie nawet wyobrazić ile trzeba trudu, determinacji i nieugiętej woli walki, aby pokonać tak silnego wroga jakim jest własne ciało. I to w jakim stylu!

Ja chyba tyle nie mam. Ale śledząc losy Orkiestry przez ponad rok nauczyłem się wielu pozytywnych rzeczy. Przede wszystkim zdałem sobie sprawę jak błache bywają nasze, tzw. normalnych, problemy i jak idiotycznie do nich podchodzimy. 

Skomentuj

